blogmotywowanierecenzjazaangażowaniezarządzanie zespołem

Jak zmienia się dynamika rozwoju zespołu i jak powinien reagować na to szef? Recenzja książki

Wspierając rozwój menedżerów i zespołów poprzez badanie kompetencji oraz coaching niejednokrotnie zauważam, że młodsi doświadczeniem szefowie często nie są świadomi, na jakim etapie rozwoju znajduje się zarządzany przez nich zespół. Skutkuje to tym, że podejmowane przez nich działania nie zawsze są adekwatne wobec konkretnej sytuacji i prowadzą do oczekiwanych rezultatów.

Bardzo często wyzwania w zakresie zarządzania zespołem odnoszą się do następujących kwestii:

  • Co takiego dzieje się w zespole, że pracownicy nie zgłaszają nowatorskich pomysłów?
  • Kiedy najczęściej dochodzi do konfliktów w zespole i jak sobie z nimi radzić?
  • Jak powinien reagować szef, gdy jego pozycja i autorytet są podważane?
  • Co jest potrzebne, by członkowie zespołu darzyli się zaufaniem, byli wobec siebie życzliwi i dumni z tworzenia zgranego teamu?
  • Jaką w tym wszystkim rolę odgrywa przełożony?

 

Na te i podobne nurtujące menedżerów pytania starali się znaleźć odpowiedź Agnieszka i Robert Zych w książce „Szef w relacji z zespołem”.

Kim są autorzy?

Agnieszka Zych jest aktywnym trenerem personalnym, uprawiającym sporty ekstremalne, uczestniczącym w Adventure Race oraz maratonach MTB. W przeszłości startowała w mistrzostwach świata w różnych zakątkach globu. Od ponad 10 lat pracuje z klientami w klubach fitness. Z kolei Robert Zych jest trenerem sprzedaży z ponad 20-letnim doświadczeniem, współprowadzi firmę szkoleniową Kontrakt OSH.

Co sprawiło, że sięgnęłam po tę lekturę?

Sam pomysł napisania książki na temat relacji miedzy szefem a zespołem postrzegam jako niezwykle wartościowy. Niewiele jest lektur na polskim rynku, które poruszałyby ten temat. Myśląc o tytule, spodziewałam się treści na temat budowania relacji, a co za tym idzie dbania o wzajemne zaufanie, budowania autorytetu opartego na autentyczności, prowadzenia rozmów będących partnerskim dialogiem (aktywne słuchanie z zaciekawieniem), czy chociażby odnoszących się do inteligencji emocjonalnej i społecznej.

Druga część tytułu dodatkowo wzbudziła moje zaciekawienie: „Jak proces grupowy wpływa na psychologię teamu”. Fazy procesu grupowego i dynamiki grupy są mi dobrze znane: formowanie (forming), burza/konflikt (storming), normowanie (norming), współdziałanie/wykonanie (performing), separacja (adjourning) (Tuckman, 1965; Jansen 1977). Etapy te zostały wyodrębnione w odniesieniu do rozwoju grupy, nie zespołu, tym bardziej byłam zainteresowana, jak autorzy odniosą to do funkcjonowania zespołu.

Co zawiera książka?

Konstrukcja książki opiera się na sześciu (nie pięciu – jak w oryginale) fazach rozwoju zespołu: zależność, różnicowanie, kryzys odpowiedzialności, atak na szefa (lidera), nadzwyczajna moc grupy, realne możliwości grupy. Charakterystyka każdej z tych faz stanowi odrębny rozdział, dzięki czemu treść została właściwie uporządkowana. Znajdziemy tutaj opis typowych dla poszczególnej fazy zachowań pracowników, dzięki czemu łatwiej jest rozpoznać, na jakim etapie znajduje się zespół. Również przestawione zostały wyzwania, z jakimi może spotkać się menedżer oraz działania, jakie warto, by podjął. Odpowiednie ich wprowadzenie może pozytywnie przełożyć się na wyniki zespołu, pozycję menedżera oraz sukces organizacji. Prezentacja każdej z faz uzupełniona została opisem wielu zdarzeń zawodowych, jakich doświadczyli autorzy. I tak, Robert Zych dzieli się różnorodnymi sytuacjami, które pochodzą z jego ponad 20-letniego doświadczenia w prowadzeniu zespołów, szkoleń sprzedażowych dla handlowców i szefów zespołów. Z kolei Agnieszka Zych przedstawia osobiste doświadczenia dotyczące sportu i udziału w zawodach Adventure Race.

Dodatkową wartością książki są ciekawe grafiki, przedstawiające podsumowanie najważniejszych treści („wiedza w pigułce”): główne symptomy danej fazy oraz wskazówki dla menedżera. Czytelnik otrzymuje więc podręczną ściągawkę, którą niemalże zawsze może mieć pod ręką.

Podsumowanie

Książka sama w sobie jest ciekawa, poszerza świadomość i wiedzę menedżerską, a przede wszystkim ukierunkowana jest na praktyczne zastosowanie. To niewątpliwie jest jej plusem.

Opisy doświadczeń Agnieszki Zych są niezwykle angażujące, barwne, wzbudzają emocje, co dodatkowo podnosi wartość tej pozycji. Osobiście, z przyjemnością zapoznałabym się z tymi przeżyciami i drogą (osobistą i zespołową), jaką przebyła autorka, w formie odrębnej lektury. Swoją drogą jestem pod wrażeniem wytrwałości, zaufania do siebie i zespołu oraz odporności psychicznej autorki.

Jako, że jestem estetką, to zwracam też uwagę na sposób wydania. W przypadku tej pozycji jestem w pełni usatysfakcjonowana. Okładka jest twarda, zawiera dodatkowo papierową obwolutę, kartki są szyte (co pozwala zachować nienaganny wygląd na dłużej) i to, co szczególnie lubię, czyli zakładkę w formie tasiemki.

Książkę „Szef w relacji z zespołem” rekomenduję przede wszystkim młodym stażem menedżerom, którzy potrzebują poszerzyć wiedzę z zakresu różnych sytuacji, jakich mogą doświadczyć zarządzając zespołem oraz możliwych sposobów reagowania.

Dziękuję firmie Grupa Szkoleniowa Kontrakt OSH za udostępnienie książki do recenzji oraz jako niespodziankę :)

Marta Jagodzińska – Konsultantka HR, Akredytowany Coach ICF PCC, Team Coach, Asesor AC/DC, Psycholog. Od 2004 r. przeprowadza procesy badania potencjału zawodowego pracowników i menedżerów, wspiera w świadomym zarządzaniu karierą, wzmacnianiu pewności siebie i odporności psychicznej. Projektuje, zarządza i realizuje programy rozwojowe dla talentów, a także prowadzi procesy coachingu indywidualnego dla menedżerów, zespołów i osób prywatnych (głównie kobiet). Zrealizowała ponad 1050 godzin sesji coachingowych.

tel. +48 600 245 200
kontakt@martajagodzinska.pl

       

 

Powiązane artykuły:

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *