O co chodzi w tym coachingu?

Posted on Posted in blog

Coaching to ostatnio coraz bardziej modne pojęcie. Kojarzony jest z rozwojem osobistym, a przy tym często mylony ze szkoleniami, mową motywacyjną, mentoringiem, doradztwem, czy psychoterapią. Zdaję sobie sprawę, że dla osoby poszukującej wsparcia rozróżnienie może nie być takie oczywiste, stąd w tym artykule chciałabym rozjaśnić Ci, czym jest coaching.

o co chodzi w coachingu

Definicja coachingu

Według definicji zaproponowanej przez International Coach Federation (ICF – jednej z największych międzynarodowych organizacji coachingowej) coaching rozumiany jest jako „partnerska współpraca z Klientami w prowokującym do myślenia i kreatywnym procesie, który inspiruje ich do maksymalizacji swojego osobistego i zawodowego potencjału”.

Co to oznacza w praktyce? Coaching opiera się na partnerskiej relacji, to znaczy, że osoby uczestniczące w procesie (Klient i Coach) są równorzędne. Coach nie wie więcej o Kliencie, niż on sam.

Rola Coacha

Rolą Coacha jest przede wszystkim pobudzanie świadomości Klienta do nowych odkryć o sobie. Pomaga lepiej zrozumieć siebie, motywy działania, emocje oraz przełożyć to na prezentowane zachowania i ich możliwy odbiór przez innych. Tak więc – co odróżnia klasyczny coaching od warsztatów/szkoleń – w ramach współpracy Coach nie przekazuje wiedzy, nie uczy. W przeciwieństwie do Mentoringu, Coach nie doradza, nie dzieli się swoim doświadczeniem. Coach przede wszystkim zadaje mocne pytania (korzysta też z innych narzędzi rozwojowych, często kreatywnych). Coach bardzo uważnie słucha (nie tylko słów wypowiedzianych, również tych „pomiędzy wierszami”, także emocji). Coach obserwuje, docieka, drąży, schodząc coraz głębiej aż do samego sedna tego, o czym Klient mówi i nie mówi. Coach prowokuje do myślenia, działania i odkrywania, do patrzenia na swoje wyzwanie z różnych perspektyw, stara się z Klientem odkryć jego prawdę i pomóc mu ją zrozumieć, dostrzec to, czego do tej pory Klient nie był świadomy. To wszystko oczywiście w kierunku celu, który wyznaczył sobie Klient. Coach nie przejmuje odpowiedzialności „za” Klienta, bo to nie jego życie, natomiast w znacznym stopniu pomaga mu przejść przez zawiłości sytuacyjne, czy życiowe.

Podstawa relacji coachingowej

Aby to było możliwe, by Klient otworzył się przed Coachem, a też przede wszystkim przed sobą, pozwolił sobie na szczerość, relacja między Klientem a Coachem opiera się na głębokim zaufaniu. Czyli to, co dzieje się w ramach procesu coachingowego pozostaje między Klientem i Coachem, tzn. Coach nie może rozmawiać z kimś innym poza Klientem o tym, co działo się podczas sesji. Wyjątek stanowią sytuacje ocierające się o prawo. Co ważne, Coach nie ocenia ani Klienta, ani jego sposobu myślenia, ani działania. To bardzo ważne.

Coaching nastawiony jest przede wszystkim od tego, co jest tu i teraz w kierunku przyszłości i na rozwój. Skoncentrowany jest finalnie na rozwiązaniach, a nie zajmuje się przeszłością (tą działką zajmuje się najczęściej psychoterapia, choć są też różne jej nurty).

Coaching przez małe c

W tym miejscu chciałabym przybliżyć Ci model poziomów neurologicznych Roberta Dilts’a, by pokazać, czym różni się coaching przez małe c i przez duże C.

Poziomy neurologiczne Roberta Diltsa
Coaching przez małe c dotyka głównie niższych poziomów, czyli środowiska, zachowań, umiejętności. Tego, co jest widoczne na zewnątrz, a do nazwania sobie czego prowadzą pytania, które ludzie często sami sobie zadają. Na tych niższych poziomach zachodzi zmiana, która rzadko jest trwała. Taka zmiana ma przejściowy charakter, po czym Klient może wracać do wcześniejszych nawyków.

Coaching przez duże C (coaching transformacyjny)

Z kolei coaching przez duże C schodzi głębiej człowieka i dotyka wyższych poziomów neurologicznych. Jako, że za zachowaniem stoi jakieś przekonanie, wartość, potrzeba, to aby zmienić zachowanie warto bardziej podrążyć. I tutaj właśnie współpraca z Coachem bywa odkrywcza. To na tych głębszych, często nieuświadomionych poziomach, może zajść prawdziwa transformacja i uspójnienie z tym, co Klient prezentuje na zewnątrz. Tam zachodzi prawdziwa zmiana, która ma szansę być trwała. Zmiana odbywa się dzięki wglądom. Do tego trudniej jest dość samemu. Dlaczego? Bo to wymagałoby sporej świadomości, umiejętności stania z boku i obserwowania siebie drugą parą oczu. Myślę też, że dużej odwagi w stawianiu sobie mocnych pytań oraz odpowiedzialności, by szczerze przed sobą przyznać się do czegoś, co może nie być wygodne. I tu właśnie przydaje się wsparcie Coacha. Partneruje on Klientowi w tej zmianie, który jest nie tylko uważny, a przede wszystkim empatyczny, rozumiejący różne stany, emocje i potrzeby drugiej osoby, który jest życzliwy i któremu naprawdę zależy na dobru Klienta.

nie-świadome

Coaching to proces

Coaching jest procesem, a nie jednorazowym wydarzeniem. Dzięki temu stale jest podtrzymywana motywacja Klienta i udzielane przez Coacha wsparcie. Jest to bardzo ważne, ponieważ w procesie zmiany wewnętrznej Klient może doświadczać szczęśliwszych i trudniejszych dla siebie momentów. Wówczas szczególnie cenna jest możliwość porozmawiania o tym z osobą obiektywną, która w Klienta wierzy, wzmocni go i pomoże mu przejść przez tę trudność.

Kto może być Coachem

Rola Coacha (zaglądając „od kuchni”) wcale do łatwych nie należy. Teoretycznie dzisiaj Coachem może nazwać się każdy. Moim osobistym zdaniem bycie Coachem, który pracuje z drugą osobą na głębokich poziomach wymaga dużej wiedzy (szczególnie cenię sobie wykształcenie psychologiczne). Również doświadczeń (życiowych, zawodowych, osobistych), dojrzałości w postawie i nastawienia na autentyczne wsparcie, życzliwości, uczciwości i ciągłej profesjonalnej edukacji.

Ja jako Coach

Coachem akredytowanym przez International Coach Federation jestem od 2014 r. Aby do tego momentu dojść odbyłam naprawdę długą drogę edukacyjną, a moje poważne zainteresowania coachingiem rozpoczęły się w 2007 r. Ukończyłam różne szkolenia (więcej o tym w zakładce „O mnie”), sama uczestniczyłam w coachingu jako Klient oraz przeprowadziłam setki godzin sesji z drugą osobą. Coachem ICF jest osoba:

  • której wiedza i umiejętności zostały gruntownie zweryfikowane przez niezależną osobę (egzaminatora ICF),
  • zebrał wymaganą liczbę godzin praktyki z klientami,
  • uczestniczył w mentoringu i pozyskał rekomendacje.

Jako Coach (ICF PCC) pracuję w oparciu o Standardy i Kodeks etyczny ICF,  zawierające szereg zasad odnoszących się do partnerskiej relacji z Klientem i profesjonalnego wsparcia. Specjalizuję się w coachingu transformacyjnym, opartym na holistycznej koncepcji człowieka. Holizm oznacza integrację, jedność. Człowiek jest wielowymiarowy, jest całością (gr. holos znaczy całość). Podążając za tym, świadoma praca rozwojowa odbywa się z uważnością na kilka zależnych od siebie sfer:

  • sfera fizyczna,
  • sfera umysłowa,
  • sfera emocjonalna,
  • a nawet sfera duchowa (nie należy mylić z religią, czy ezoteryką). Chodzi tu przede wszystkim o poczucie sensu, autentyczność, życie pełnią życia i doświadczanie samorealizacji.
Korzyści z coachingu

Podsumowując, biorąc udział w coachingu prowadzonym przez profesjonalnego Coacha, ułatwiasz sobie przejście drogi z miejsca, w którym jesteś dzisiaj do miejsca, w którym naprawdę chcesz być. Odkrywasz siebie, uczysz się siebie, rozumiesz więcej w sobie i uwalniasz swój pełen potencjał. Coaching jest inwestycją w siebie i swój dalekosiężny rozwój.

Chcesz sprawdzić, jak to działa? Zapraszam Cię na niezobowiązującą konsultację wstępną.

Zapraszam Cię do kontaktu:
Marta Jagodzińska
Konsultant HR, Coach ICF PCC, Psycholog
tel. +48 600 245 200
e-mail: kontakt@martajagodzinska.pl

      


Na mocy Ustawy o prawie autorskim, Art. 115.

1. Kto przywłaszcza sobie autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.

2. Tej samej karze podlega, kto rozpowszechnia bez podania nazwiska lub pseudonimu twórcy cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, artystyczne wykonanie albo publicznie zniekształca taki utwór, artystyczne wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie.

3. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej narusza cudze prawa autorskie lub prawa pokrewne, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

Wszystkie materiały na tej stronie, w tym zdjęcia są chronione prawami autorskimi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *